Prawo Hicka mówi, że czas potrzebny na podjęcie decyzji wzrasta wprost proporcjonalnie do ilości wyborów (alternatyw,zmiennych).
Inaczej mówiąc czas potrzebny na podjęcie decyzji jest funkcją ilości dostępnych opcji np.:
„Kiedy pilot musi nacisnąć odpowiedni przycisk w odpowiedzi na konkretne zdarzenie np. alarm, prawo Hicka mówi, że im większa liczba alternatywnych przycisków tym pilot będzie potrzebował więcej czasu na wybranie właściwego”
W systemach informatycznych, aplikacjach prawo Hicka może być stosowane np. do interfejsu użytkownika.
Wszystkie zadania składają się z 4 podstawowych kroków:
1. Identyfikacja problemu lub celu
2. Zapoznanie się z dostępnymi opcjami które są niezbędna aby wykonać zadanie lub osiągnąć cel
3. Wybranie opcji
4. Zatwierdzenie (realizacja) wybranej opcji
Prawo Hicka dotyczy 3 kroku czyli wybrania opcji. Prawo to można jednak stosować do prostych zadań typu:
Jeżeli dzieje się A naciśnij przycisk 1, jeżeli dzieje się B naciśnij przycisk 2.
Prawo Hicka nie nadaje się do zadań które (mimo iż np. składają się z 3 opcji) wymagają większej koncentracji i skupienia (czytanie i analizowanie zdań). Nie nadaje się do rozbudowanych menu (aplikacje systemów informatycznych) o wielopoziomowych elementach (tzw. multilevel menus).
Wzór:
RT = a + b log2 (n)
gdzie:
RT = czas odpowiedzi (response time)
a = całkowity czas zdarzenia
b = stała empiryczna oparta na procesie poznawczym (ustalana w zależności od zdarzenia, zadania)
n = ilość jednakowo prawdopodobnych alternatyw
Przykład:
„Wykrycie i rozpoznanie alarmu trwa 2sek. Rozwiązanie polega na przyciśnięciu jednego z pięciu przycisków. Jaki będzie czas reakcji?”
RT = (2sek) + (0,155sek – stała tylko dla tego przykładu)(log2(5)) = 2.36sek